Το παρόν φόρουμ είναι κλειστό και έχει μεταφερθεί σε νέα διεύθυνση.

Eπισκεφτείτε μας στο www.filoumenos.com/forum
Το παρόν φόρουμ είναι κλειστό και έχει μεταφερθεί σε νέα διεύθυνση.

Eπισκεφτείτε μας στο www.filoumenos.com/forum
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.


 
ΦόρουμΦόρουμ  ΠόρταλΠόρταλ  ΕικονοθήκηΕικονοθήκη  ΑναζήτησηΑναζήτηση  Latest imagesLatest images  ΕγγραφήΕγγραφή  Σύνδεση  
Το παρόν φόρουμ έχει κλείσει,επισκεφτείτε μας στην νέα διεύθυνση

http://filoumenos.com/forum

 

 ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ

Πήγαινε κάτω 
ΣυγγραφέαςΜήνυμα
enemy
Διαχειριστής
Διαχειριστής




ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ   ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ EmptyΤρι Νοε 18, 2008 3:09 pm

ΑΛΚΜΑΙΩΝ Ο ΚΡΟΤΩΝΙΑΤΗΣ











[Η ΖΩΗ ΤΟΥ]

Ο Αλκμαίων ο Κροτωνιάτης ήταν γιος του Πειρίθου και μαθητής του Πυθαγόρα. Η περίοδος της μεγάλης ακμής του συμπίπτει με το τέλος του 6ου και τις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ., στην περιοχή της Κάτω Ιταλίας. Υπήρξε μεγάλος γιατρός και φιλόσοφος και θεωρείται πατέρας της επιστημονικής ιατρικής, αφού πρώτος ασχολήθηκε με την πειραματική έρευνα και την χειρουργική στο ανθρώπινο σώμα.



[Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ]

Ο Αλκμαίων, ως φυσιολόγος - ερευνητής κατάλαβε την τεράστια σημασία του εγκεφάλου ως "ηγεμονικό" κεντρικό όργανο και ύστερα από ανατομικές μελέτες ανακάλυψε τα αισθητήρια νεύρα του που τα ονόμασε "πόρους" (αγγεία). Συγκεκριμένα, ο Αλκμαίων, παραδίδει πως με τους "πόρους" ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται τις πληροφορίες που δίνουν οι αισθήσεις και έτσι δημιουργείται η νόηση, που στηρίζεται, στη μάθηση, στη φαντασία,
στη μνήμη και στην κρίση."άπασας δε τα αισθήσεις συντηρείσθε πως προς τον εγκέφαλον." (3)





[Η ΕΞΙΣΟΡΡΟΠΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΤΙΘΕΤΩΝ]

O Αριστοτέλης στο έργο του Μεταφυσικά παραδίδει έναν πίνακα αντιθέτων δυνάμεων που όπως αναφέρει άνηκε στο ιατροφιλόσοφο Αλκμαίων. Ο Πυθαγόρειος αυτός πίνακας είναι πιθανών να άνηκε στον Φιλόλαο, σημαντικότατο επίσης μαθητή του Πυθαγόρα.(βλ. ΚΕΙΜΕΝΑ)(1) . Με βάση αυτές τις αντίθετες δυνάμεις ο Αλκμαίων ορίζει την υγεία ως ισομερή μείξη και κατανομή (:ισονομία) των σωματικών δυνάμεων. Η ασθένεια προκαλείται από την επικράτηση μίας εκ των δύο δυνάμεων (:μοναρχία), γι΄ αυτό και η θεραπεία έγκειται στην εξισορρόπηση των δυνάμεων αυτών. Η θεωρία αυτή επηρέασε σε μεγάλο βαθμό του Ιπποκρατικούς γιατρούς που διατύπωσαν την δική τους διδασκαλία για τις "κράσεις" που και αυτή προϋποθέτει, ίση ανάμειξη των συστατικών του σώματος.(3)





[Η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ]

Ο Αλκμαίων σύμφωνος με την Πυθαγόρεια παράδοση δέχεται την αθανασία της ψυχής, όχι όμως και την μετεμψύχωση της. (Αριστοτέλης, Περί Ψυχής Α12). Η ψυχή βρίσκεται σε διαρκή κίνηση και αυτή ακριβώς είναι η αιτία που την καθιστά αθάνατη και θεϊκή όπως και όλα τα θεία ουράνια σώματα. (ήλιος, σελήνη, κλπ). Το τελικό συμπέρασμα του Αλκμαίων, ύστερα από όλες τις μελέτες του είναι πως ο άνθρωπος οδηγείται στον βιολογικό θάνατο γιατί δεν μπορεί να ενώσει το γήρας με την βρεφική του αφετηρία. Ο βίος του ανθρώπου δεν είναι κύκλος αλλά ευθεία γραμμή.





[ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ]

Ο Αλκμαίων στο έργο του «Περί Φύσεως» μας αποδεικνύει περίτρανα πως έμεινε πιστός μαθητής του Πυθαγόρα. Η αθανασία της ψυχής, η κυκλική ροή ως πηγή αιωνιότητας της ζωής είναι για τον Αλκμαίων η αληθινή γνώση των πραγμάτων. Η αληθινή γνώση δεν μπορεί να είναι ανθρώπινη αλλά θεϊκή γιατί η πρώτη είναι σχετική και περιορισμένη και καταλήγει μόνο σε υποθέσεις και προσεγγίσεις. Παντογνώστες και αλάνθαστοι είναι μόνο οι Θεοί.





ΚΕΙΜΕΝΑ

Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 8, σελ 81, Αλκμαίων
Ο Αλκμαίων καταγόταν από τον Κρότωνα. Ηταν κι αυτός μαθητής του Πυθαγόρα. Ασχολήθηκε κυρίως με ιατρικά θέματα, κάποιες φορές όμως αναφέρεται και στη φυσική φιλοσοφία, όπως όταν λέει: «Τα περισσότερα απ’ όσα αφορούν τους ανθρώπους είναι διπλά»… Είπε ακόμη πως η ψυχή είναι αθάνατη και κινείται συνεχώς όπως ο ήλιος.
Διογένης Λαέρτιος, Βιβλίο 8, σελ 81, Αλκμαίων [Φαβωρίνος, Παντοδαπή Ιστορία]

« Ο Κροτωνιάτης Αλκμαίων, ο γιος του Πειρίθου είπε στον Βροτίνο, τον Λέοντα και τον Βάθυλλο τα εξής: «Τα περί αοράτων όπως και τα περί των θνητών μόνο οι θεοί τα αντιλαμβάνονται με σαφήνεια, οι άνθρωποι μπορούν μόνο να κάνουν υποθέσεις»…

Αριστοτέλης, Μεταφ. Α5, 986 α22
..αλλα μέλη της ίδιας σχολής (Πυθαγόρειας) λένε ότι υπάρχουν δέκα βασικές αρχές, που την διατάσουν σε μία συστοιχία:
πέρας και άπειρον
περιττόν και άρτιον
έν και πλήθος
δεξιόν και αριστερόν
άρρεν και θήλυ
ηρεμούν και κινούμενον
ευθύ και καμπύλον
φως και σκότος
αγαθόν και κακόν
τετράγωνον και ετερόμηκες.


Με τον ίδιο τρόπο φαίνετε πως είδε το ζήτημα και ο Αλκμαίων ο Κροτωνιάτης και είτε πήρε την ιδέα από εκείνους είτε εκείνοι την πήραν από αυτόν, γιατί εκφράστηκε με παρόμοιο τρόπο όπως εκείνοι. Λέει δηλαδή ότι τα περισσότερα ανθρώπινα φαινόμενα σχηματίζουν ζευγάρια, χωρίς πάντως να εννοεί τυχαίες αντιθέσεις …
Αέτιος V,30,1

Ο Αλκμαίων υποστηρίζει ότι το μυστικό της υγείας είναι η ισότιμη ισορροπία των δυνάμεων, του υγρού και του ξηρού, του ψυχρού και του θερμού, του πικρού και του γλυκού και των υπόλοιπων, ενώ η επικράτηση ενός από αυτά είναι αιτία αρρώστιας, γιατί η επικράτηση του ενός ή του άλλου είναι φθοροποιός. Η αρρώστια προέρχεται άμεσα από την υπερβολική ζέστη ή το υπερβολικό κρύο, έμμεσα από τον υπερσιτισμό ή τον υποσιτισμό και η εστία της είναι το αίμα ή το μεδούλι ή ο εγκέφαλος. Μερικές φορές γεννιέται σ’αυτές τις εστίες από εξωτερικές αιτίες, από κάποιας μορφή υγρασίας ή από το περιβάλλον ή από την εξάντληση ή από τις κακουχίες ή από παραπλήσιες αιτίες. Η υγεία, από την άλλη μεριά, είναι η σύμμετρη ανάμειξη των διαφόρων ιδιοτήτων.


Αέτιος V,30,1

Ο Αλκμαίων υποθέτει ότι η ψυχή είναι μία ουσία που κινείται από μόνη της αέναα, και για αυτόν τον λόγο είναι αθάνατη και παρόμοια με τα θεϊκά.
Αριστοτέλης, Προβλήματα XVII, 3, 916a33 [Αλκμαίων αποσ. 2]
Ο Αλκμαίων λέει ότι οι άνθρωποι πεθαίνουν επειδή δεν μπορούν να ενώσουν την αρχή με το τέλος τους.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
enemy
Διαχειριστής
Διαχειριστής




ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ   ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ EmptyΤρι Νοε 18, 2008 3:10 pm

Πυθαγόρας(570-500 π. Χ.)










Ο Γιος του Θεού, ένας από τους θεμελιωτές του εσωτερισμού, εκείνος που πρώτος εντόπισε τα αρμονικά μουσικά διαστήματα και εισήγαγε στη φιλοσοφία την αντίληψη των δυο κόσμων, νοητού και αισθητού, εκείνος που πρώτος έψαξε την ουσία των πραγμάτων στους αριθμούς, εκείνος που δημιούργησε και γέμισε με νόημα τις λέξεις: φιλοσοφία και κόσμος.
Όμως το βασικό του επίτευγμα είναι ίσως η δημιουργία μιας κοινότητας-σχολής η οποία είχε ηθικό-θρησκευτικούς και επιστημονικούς σκοπούς. Η εξωτερική και εσωτερική ομορφιά, η ευγένεια του λόγου, οι γνώσεις και η ακτινοβολία του προσελκύει μαθητές από όλο το ελληνικό χώρο. Επί πέντε χρόνια οι μαθητές του Πυθαγόρα σιωπηλοί παρακολουθούσαν την φωνή του χωρίς να αντικρίζουν τον ίδιο. Το σοφό του σύστημα εκπαίδευσης με μυητική πειθαρχεία δημιούργησε ανώτερους χαρακτήρες και προσωπικότητες που μπορούσε να επιδείξει η εποχή του. Οι Πυθαγόρειοι επαινέθηκαν πάντα για την ηθική, την ταπεινοφροσύνη και την συνέπεια του λόγου της τιμής τους.
Όμως, το δημοκρατικό όχλο οδηγούμενο από τους δυο συκοφάντες-δημαγωγούς επιτέθηκε και έκαψε τη Σχολή σκοτώνοντας τους περισσότερους μαθητές.
Η φιλοσοφία ποτέ δε γίνετε κατεστημένο και πάντα ενοχλεί τους κάθε λογής "βολεμένους". Ο πολιτισμός δε χρειάζεται μόνο τη θρησκεία και την τεχνολογία. Μόνο η αρμονική συνύπαρξη Θρησκείας, Επιστήμης, Τέχνης και Φιλοσοφίας μπορούν να υψώσουν την Οικογένεια των Ανθρώπων. Όμως… η κυρία Δημοκρατική Πολιτική του κύριου Ψεύτικου Πολιτισμού έχει την κόρη της την Φιλοσοφία ως προγόνι.







Σοφέ! Αναγκασμένος να ζεις μες στον απλό κόσμο, πρέπει να είσαι μια σταγόνα λάδι που επιπλέει στο νερό, αλλά δεν αναμειγνύεται μαζί του.

* * *

Η μεγαλύτερη δύναμη και ο πιο μεγάλος πλούτος είναι να αποκτήσει κανείς την εγκράτεια.

* * *

Μην ψάχνεις την ευτυχία: είναι πάντοτε μέσα σου.

* * *

Ο Θεός δεν έχει καλύτερη κατοικία πάνω στη γη, από την καθαρή ψυχή.

* * *

Αν δεν μπορείς να έχεις έναν πιστό φίλο, να είσαι ο ίδιος φίλος του εαυτού σου.

* * *

Το κύπελλο της ζωής θα ήταν πολύ γλυκανάλατο, αν δεν έπεφταν μέσα μερικά πικρά δάκρυα.

* * *

Με την άδικη πατρίδα σου να συμπεριφέρεσαι όπως με την μητρυιά: να σιωπάς.

* * *

Προτίμησε να 'χεις δύναμη περισσότερη στην ψυχή παρά στο σώμα.

* * *

Πριν από κάθε ωραίο απόκτημα προηγείται κοπιαστική άσκηση που την συνοδεύει η εγκράτεια.

* * *

Ή πρέπει να σιωπήσεις, ή να πεις κάτι καλύτερο από τη σιωπή.

* * *

Στα χρόνια της τυραννίας ο λαός είναι ένα σκουλήκι που επιτρέπει να τον ποδοπατούν. Στα χρόνια της δημοκρατίας είναι ένας αρκούδας που καταβροχθίζει τους ηγέτες του.

* * *

Εκείνος που ακολουθεί τη σύνεση, ακολουθεί τους θεούς.

* * *

Μη γίνεις μέλος του επιστημονικού συλλόγου: οι πιο σοφοί όταν μαζεύονται σε συλλόγους γίνονται χυδαίοι μικροαστοί.

* * *

Από τη στιγμή που κάποιος έχει συναίσθηση του κακού που έκαμε, από τότε αρχίζει η διαδικασία της βελτίωσης του.

* * *

Πάνω στην οργή σου ούτε να λες κάτι, ούτε και να κάνεις.

* * *

Μη λες λίγα με πολλά λόγια, αλλά πολλά με λίγα λόγια.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
enemy
Διαχειριστής
Διαχειριστής




ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ Empty
ΔημοσίευσηΘέμα: Απ: ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ   ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ EmptyΤρι Νοε 18, 2008 3:10 pm

Πυθαγορισμός













Τί είναι;


Φιλοσοφική,θρησκευτική και πολιτική κοινότητα ή σχολή που ιδρύθηκε τον 6ο αιώνα π.Χ απο τον Πυθαγόρα στον Κρότωνα της Κάτω Ιταλίας. Η διδασκαλία στη σχολή γίνοταν με προφορικό τρόπο. Απαραίτητες προυποθέσεις, για να γίνει κανείς μέλος της σχολής και της κοινότητας ήταν:




Η Αυτοπειθαρχία

Η Σιωπή ( μυστικιστικό στοιχείο)
Η υιοθέτηση ενός διαφορετικού τρόπου ζωής (π.χ απαγορευόταν η κρεατοφαγία)
Φαίνεται πως ο Αριστοτέλης είχε γράψει ένα σύγραμμα για τη πυθαγόρεια σχολη το οποίο όμως χάθηκε.





Η Διδασκαλία


Βασικό δόγμα του Πυθαγορισμού ήταν η θεωρία της μετεμψύχωσης σύμφωνα με την οποία η ψυχή του ανθρώπου μετα τον φυσικό θάνατο μπορεί να υπάρξει μέσα σε ένα ζώο ή μέσα σε ένα φυτό μέχρι να καθαρθεί κι να ενωθεί με την κοσμική ψυχή.Η ακουστική, η αριθμολογία, η μελέτη των αριθμητικών αναλογιών της μουσικής κλίμακας και η αριθμητική ερμηνεία της φύσης σύμφωνα με την οποία ουσία των πάντων είναι ο αριθμός ήταν οι τομείς του έργου των πυθαγορείων. Το αποτέλεσμα της μελέτης τους στα Μαθηματικά είναι εξαιρετικό. Διέκριναν τους αριθμούς σε άρτιους -αυτοί που διαιρούνται επ'άπειρον και γι' αυτόν τον λόγο τους θεώρησαν ατελέστερους- και σε περιττούς οι οποίοι επειδή παρουσίαζαν ολοκληρωμένη μορφή (πάντα μέσα στα πλαίσια της διαιρετότητας) τους θεώρησαν τέλειους. Εδώ παρατηρείται αυτή η υπερβατική άποψη της πραγματικότητας που είχαν αναπτύξει,αντιλαμβάνονταν τους αριθμούς ως όντα.
Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω
 
ΠΥΘΑΓΟΡΙΟΙ
Επιστροφή στην κορυφή 
Σελίδα 1 από 1

Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτήΔεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης
 :: Αρχαία Ελλάδα :: Γενικά περί αρχαίας Ελλάδας :: Αρχαίοι Ελληνες που άφησαν εποχή-
Μετάβαση σε: